Friday, August 31, 2012

ઈજનેરી-ફાર્મસીમાં હવે પ્રવેશ માટે JEE



ગાંધીનગર, તા. ૩૦
  • ગુજકેટ નાબૂદઃ ૨૦૧૩ની પ્રવેશ પરીક્ષાથી અમલ
  • મેરિટ માટે પચાસ ટકા શિક્ષણ બોર્ડ અને બાકીના જેઇઇના માર્ક્સ ધ્યાને લેવાશે
ગુજરાતના ધો.૧૨ સાયન્સમાં અભ્યાસ કરતાં વિદ્યાર્થીઓને એન્જિનિયરિંગ અને ફાર્મસીના પ્રવેશ માટે કઇ પરીક્ષા આપવાની રહેશે તેને લઇને લાંબા સમયથી ચાલતી મુંઝવણનો આજે અંત આવ્યો છે. આજે શિક્ષણ વિભાગે સત્તાવાર રીતે જાહેર કર્યું છે કે,આગામી વર્ષ ૨૦૧૩થી એન્જિનિયરિંગ અને ફાર્મસીના પ્રવેશ માટે રાજ્ય સરકારની પોતાની પ્રવેશ પરીક્ષાને ગુજકેટને બદલે સેન્ટ્રલ બોર્ડ ફોર સેકન્ડરી એક્ઝામિનેશન (સીબીએસઇ) દ્વારા યોજાતી રાષ્ટ્રીય કક્ષઆની જોઇન્ટ એન્ટ્રન્સ એક્ઝામ (જેઇઇ મેઇન)ને ધ્યાને લેવાશે. ગુજરાતના વિદ્યાર્થીઓ માટે
ગુજરાતી ભાષામાં જ પ્રશ્નપત્રો અને એ પણ ઓબ્જેક્ટિવ પ્રકારના રહેશે.
શિક્ષણ વિભાગના સૂત્રોના કહેવા પ્રમાણે, એન્જિનિરયિંગ અને ફાર્મસીમાં પ્રવેશ આપવા માટે મેરિટ યાદી બનાવતી વખતે ૫૦ ટકા વેઇટેજ જેઇઇ મેઇનના સ્કોરને અને ૫૦ ટકા વેઇટેજ ઉચ્ચતર માધ્યમિક શિક્ષણ બોર્ડના ધો.૧૨ના પરિણામને આપવામાં આવશે. તેમજ મેરિટ યાદી તૈયાર કરવા માટે ઉમેદવારના પર્સન્ટેજને બદલે પર્સન્ટાઇલ રેન્કને ધ્યાનમાં લેવામાં આવશે તેમ પણ નક્કી કરવામાં આવ્યું છે.
અત્રે ઉલ્લેખનીય છે કે, સીબીએસઇ દ્વારા આગામી વર્ષ ૨૦૧૩થી એઆઇઇઇઇ પરીક્ષાને બદલે જેઇઇ મેઇન યોજવાનું નક્કી કરાયું છે જેની પરીક્ષા ૭ એપ્રિલ ૨૦૧૩ના રોજ યોજાનાર છે. આ પરીક્ષા એઆઇઇઇઇ જેવી જ હશે. જેમાં ફિઝિક્સ, કેમિસ્ટ્રી, મેથ્સ ત્રણેય વિષયોનું બનેલું માત્ર એક જ પ્રશ્નપત્ર હશે. આ પરીક્ષાનું પ્રશ્નપત્ર હિન્દી, અંગ્રેજી અને ગુજરાતી એમ ત્રણમાંથી કોઇપણ એક ભાષામાં મેળવી શકાશે. આ પ્રશ્નપત્ર ઓબ્જેક્ટીવ પ્રકારનું હશે. આ પરીક્ષામાં બેસવા માટેની અરજી યોગ્ય સમયે સીબીએસઇ દ્વારા જાહેરાત આપી ઓન લાઇન પધ્ધતિથી મંગાવવામાં આવશે.
કેન્દ્ર સરકારે અને આઇઆઇટી કાઉન્સિલે નક્કી કર્યા મુજબ જો કોઇ વિદ્યાર્થીને જેમણે આઇઆઇટીમાં અભ્યાસ કરવો હોય તેમણે જેઇઇ મેઇન પરીક્ષામાં પ્રથમ દોઢ લાખ ઉમેદવારોમાં સ્થાન મેળવવુ પડશે અને વિદ્યાર્થીએ પોતાની બોર્ડની પરીક્ષામાં ૮૦ ટકા પર્સેન્ટાઇલથી વધુ સ્કોર મેળવેલો હોવો જોઇશે. આમ જે તે વિદ્યાર્થી પોતાના બોર્ડની સર્વશ્રેષ્ઠ ૨૦ ટકા વિદ્યાર્થીઓમાં હોવા જોઇએ તો જ તેઓ જેઇઇ એડવાન્સ નામની પરીક્ષામાં બેસવાને લાયક ગણાશે. આ પરીક્ષા દ્વારા જ આઇઆઇટીનો પ્રવેશ નક્કી થશે. એનો અર્થ એ થયો કે, જે વિદ્યાર્થીએ આઇઆઇટીમાં જવું નથી તેમણે માત્ર જેઇઇ મેઇન જ આપવાની રહેશે.
શિક્ષણ વિભાગના આ મહત્ત્વના નિર્ણયની જાહેરાત કરતા રાજ્યના શિક્ષણમંત્રી રમણલાલ વોરાએ જણાવ્યું હતું કે, ગુજરાત સરકારના જેઇઇ મેઇનમાં જોડાવાના નિર્ણયના કારણે હોશિયાર વિદ્યાર્થીઓને ઓછામાં ઓછી જે ત્રણ પરીક્ષાઓ એટલે કે ગુજકેટ,એઆઇઇઇઇ કે આઇઆઇટી-જેઇઇ આપવી પડતી હતી તેને બદલે હવે નીટ (એનઆઇટી) અથવા રાજ્ય સરકારની સંસ્થાઓમાં પ્રવેશ મેળવવાનો હોય તો માત્ર એક જ પરીક્ષા આપવાની થશે જેથી વિદ્યાર્થીઓ માટે પરીક્ષા ફીની બચત થશે અને માનસિક તણાવમાં ઘટાડો થશે.
તેમણે જણાવ્યું છે કે, ધો.૧૧-૧૨ વિજ્ઞાાન પ્રવાહના અભ્યાસક્રમ હવે સીબીએસસી અનુરૂપ હોય આ કેન્દ્રિય કૃત પરીક્ષામાં સફળતા મેળવવામાં ગુજરાતના વિદ્યાર્થીઓને કોઇ નુકશાન થવાની સંભવના નથી. ખાસ કરીને આ પરીક્ષા માટે પ્રશ્નપત્ર ગુજરાતીમાં મળવાનું છે ત્યારે રાજ્યના વિદ્યાર્થીઓનું હિત જળવાઇ રહેશે અને તેમના સમય, શક્તિ અને નાણાંની બચત થશે.
રાજ્યની કેટલીક સંસ્થાઓ જેવી કે નિરમા, ધીરૂભાઇ અંબાણી ઇન્સ્ટિટયુટ, પેટ્રોલિયમ યુનિર્વિસટી વગેરેમાં એઆઇઇઇઇના સ્કોરના આધારે પ્રવેશ અપાતો હતો, તેમાં પણ હવે એક જ પરીક્ષા જેઇઇ મેઇનના આધારે જ પ્રવેશ અપાશે. કેન્દ્રીય કૃત ધોરણે એસીપીસી મારફતે જ બધી જ સંસ્થાઓમાં પ્રવેશ થવાથી સરવાળે વિદ્યાર્થીઓને લાભ થશે. એક કરતાં વધુ જગા માટે અરજી કરવામાંથી છુટકારો મળશે, તેમ શિક્ષણ મંત્રીએ ઉમેર્યું છે.
 
ગુજરાતના વિદ્યાર્થીઓને ત્રણ પરીક્ષામાંથી છુટકારો
સીબીએસઇ દ્વારા આગામી વર્ષ ૨૦૧૩થી એઆઇઇઇઇ પરીક્ષાને બદલે જેઇઇ મેઇન યોજવાનું નક્કી કરાયું છે જેની પરીક્ષા ૭ એપ્રિલ ૨૦૧૩ના રોજ યોજાનાર છે. આ પરીક્ષા એઆઇઇઇઇ જેવી જ હશે. જેમાં ફિઝિક્સ, કેમિસ્ટ્રી, મેથ્સ ત્રણેય વિષયોનું બનેલું માત્ર એક જ પ્રશ્નપત્ર હશે.
આ પરીક્ષાનું પ્રશ્નપત્ર હિન્દી, અંગ્રેજી અને ગુજરાતી એમ ત્રણમાંથી કોઇપણ એક ભાષામાં મેળવી શકાશે. આ પ્રશ્નપત્ર ઓબ્જેક્ટીવ પ્રકારનું હશે. આ પરીક્ષામાં બેસવા માટેની અરજી યોગ્ય સમયે સીબીએસઇ દ્વારા જાહેરાત આપી ઓન લાઇન પધ્ધતિથી મંગાવવામાં આવશે.
-રમણલાલ વોરા, શિક્ષણમંત્રી
 
આઇઆઇટીનો પ્રવેશ અઘરો થયો : જેઇઇ એડવાન્સ આપવી પડશે
કેન્દ્ર સરકારે અને આઇઆઇટી કાઉન્સિલે નક્કી કર્યા મુજબ જો કોઇ વિદ્યાર્થીને જેમણે આઇઆઇટીમાં અભ્યાસ કરવો હોય તેમણે જેઇઇ મેઇન પરીક્ષામાં પ્રથમ દોઢ લાખ ઉમેદવારોમાં સ્થાન મેળવવુ પડશે અને વિદ્યાર્થીએ પોતાની બોર્ડની પરીક્ષામાં ૮૦ ટકા પર્સેન્ટાઇલથી વધુ સ્કોર મેળવેલો હોવો જોઇશે. આમ જે તે વિદ્યાર્થી પોતાના બોર્ડની સર્વશ્રેષ્ઠ ૨૦ ટકા વિદ્યાર્થીઓમાં હોવા જોઇએ તો જ તેઓ જેઇઇ એડવાન્સ નામની પરીક્ષામાં બેસવાને લાયક ગણાશે. આ પરીક્ષા દ્વારા જ આઇઆઇટીનો પ્રવેશ નક્કી થશે. એનો અર્થ એ થયો કે, જે વિદ્યાર્થીએ આઇઆઇટીમાં જવું નથી તેમણે માત્ર જેઇઇ મેઇન જ આપવાની રહેશે. અગાઉ આઇઆઇટી માટે ધો. ૧૨ સાયન્સમાં ૬૦ ટકા હોય તેવા વિદ્યાર્થીઓ પ્રવેશ માટે લાયક ગણાતા હતા. પરંતુ જેઇઇ એડવાન્સ આપવા પર્સન્ટાઇલ ૮૦ ટકા રખાતા વિદ્યાર્થીઓ માટે આઇઆઇટીનો પ્રવેશ અગાઉ કરતા વધારે કઠિન બન્યો છે.
 
મેનેજમેન્ટ કવોટામાં અન્ય રાજયના વિદ્યાર્થીઓને પ્રવેશની વકી
રાજયની તમામ ડિગ્રી ઇજનેરી-ફાર્મસીની બેઠકોમાંથી ૭૫ ટકા બેઠકો ચાલુ વર્ષે જે નિતિથી ભરાઇ તે પ્રમાણે જ ભરાશે, તેમાં જેઇઇ આવવાથી કોઇ ફેરફાર થશે નહીં. અનામત નિતિ પણ સરખી જ રહેશે. છતા મેનેજમેન્ટ કવોટામાં બેઠકો ખાલી રહેતી હોવાથી તેના પર અન્ય રાજયના વિદ્યાર્થીઓને પ્રવેશ ફાળવવાની મંજૂરી આપવાના ચક્રો ગતિમાન થયા છે. હજુ નિર્ણય લેવાયો નથી, પરંતુ પરવાનગી અપાય તો નવાઇ નહીં.
 
રાષ્ટ્રીય સંસ્થાઓમાં પ્રવેશ માટે ધો. ૧૨ના માર્ક નહીં ગણાય
રાજયકક્ષાની સંસ્થાઓમાં પ્રવેશ માટે જેઇઇ પરીક્ષાના ૫૦ ટકા અને ધો. ૧૨ના ૫૦ ટકા ગણીને મેરીટ યાદી બનાવાશે. દરેક રાજયમાં રાષ્ટ્રીય કક્ષાની સંસ્થા ટેકનિલ સંસ્થા છે, જેમ કે ગુજરાતમાં સુરતની નેશનલ ઇન્સ્ટીટયુટ ઓફ ટેકનોલોજી છે. આવી સંસ્થામાં પ્રવેશ મેળવવા માટે ઉપરાંત મદ્રાસની એસઆરએમ, વેલ્લુર ઇન્સ્ટટીયુટ ઓફ ટેકનોલોજી, બિરલા ઇન્સ્ટીટયુટ ઓફ ટેકનોલોજી જેવી સંસ્થામાં પ્રવેશ મેળવવા માટે ધો. ૧૨ સાયન્સના ટકાવારી ગણાશે નહીં. જો કે કેટલીક નેશનલ સંસ્થાઓએ હજી તેમની પ્રવેશ નિતિ જાહેર કરી નથી. તેમણે તાત્કાલિક પ્રવેશ નિતિ જાહેર કરવી જોઇએ તેવી વિદ્યાર્થીઓ-વાલીઓની લાગણી છે. જેથી તેઓે પરીક્ષાની તૈયારીનું આયોજન કરી શકે.

Sunday, July 29, 2012

Big Games Quiz and Screening of Films - London Olympic Games 2012 Celebrations @ British Library



Enquiries(930)

The British Council is the United Kingdom's international organisation for cultural relations and educational opportunities. We are a registered charity; 209131 (England and Wales) SC037733 (Scotland). We create international opportunities for the people of the UK and other countries and build trust between them worldwide.

This message is for the use of the intended recipient(s) only. If you have received this message in error, please notify the sender and delete it. The British Council accepts no liability for loss or damage caused by software viruses and you are advised to carry out a virus check on any attachments contained in this message.

Thursday, May 17, 2012

હવે ટોફેલની ફી રૂપિયામાં ભરી શકાશે


પૂણે, તા. ૧૭
વિદેશ અભ્યાસ માટે જરૂરી ટોફેલની પરીક્ષાની ફી હવે ભારતીય રૂપિયામાં પણ ભરી શકાશે. ટોફેલની પરીક્ષા આપવા માગતા લોકો હવે ઓનલાઇન રજિસ્ટ્રેશન સિસ્ટમમાં ક્રેડિટ કાર્ડ દ્વારા ફી ભરવાનો વિકલ્પ પણ પસંદ કરી શકશે.
આ પરીક્ષા માટે હવે અમેરિકન ડોલરમાં જ ફી નહીં ભરવી પડે,જેને લીધે ભારતના ઘણાં વિદ્યાર્થીઓને ખર્ચમાં બચત થવાની સંભાવના છે. રૂપિયા સિવાય હવે ટોફેલની ફી યુરો, યેન અને વોનમાં પણ ભરી શકાશે. રૂપિયામાં ફી ભરનારા વિદ્યાર્થીઓએ મોટાભાગની ડેબિટ અને ક્રેડિટ કાર્ડ કંપનીઓ દ્વારા વસૂલાતી કરન્સી એક્સ્ચેન્જ ફી પણ ચૂકવવી પડશે નહીં.
ઇટીએસનાં ગ્લોબલ ડિવિઝનનાં વાઇસ પ્રેસિડેન્ટ અને ચીફ ઓપરેટિંગ ઓફિસર ડેવિડ હન્ટે એક નિવેદનમાં જણાવ્યા પ્રમાણે ટેસ્ટ આપનારા લોકોએ આપેલી પ્રતિક્રિયાના આધારે ટોફેલની નોંધણી પ્રક્રિયામાં આ સુધારો કરવામાં આવ્યો છે. ભારતનાં વિદ્યાર્થીઓ માટે ટેસ્ટની પ્રક્રિયા વધુ સરળ બને એ માટે ઇટીએસએ આ પગલું લીધું છે.
આ નિવેદનમાં જણાવ્યા પ્રમાણે વિદ્યાર્થીઓની હિસ્સેદારી વધે તે માટે અમે વિશ્વના અન્ય ચલણોમાં ફી સ્વીકારવાનો લક્ષ્યાંક અપનાવ્યો હતો. રૂપિયામાં ફી સ્વીકારવી એ આ લક્ષ્યાંકના ભાગરૂપે લેવાયેલું પગલું છે. નવેમ્બરમાં ઇટીએસે ટોફેલની પરીક્ષાના માળખામાં એક મહત્વનો ફેરફાર કર્યો હતો. ટોફેલની રીડિંગની પરીક્ષામાં હવે તમામ ફકરાં અને પ્રશ્નોને સમય આધારિત સીંગલ બ્લોકમાં મૂકી દેવામાં આવ્યાં છે, અગાઉ રીડિંગ સેક્શન અલગ અલગ સમયબદ્ધ ભાગોમાં વહેંચાયેલું હતું. ટેસ્ટ આપનારાઓ આખું રીડિંગ સેક્શન ઝડપથી પૂરું કરી શકે તે માટે આ પગલું ભરાયું હતું.
 
 
ટોફેલની પરીક્ષા શા માટે?
 
ટોફેલ અંગ્રેજી ભાષાની ક્ષમતાની કસોટી કરવા માટે લેવાતી પરીક્ષા છે. વિદ્યાર્થીનું અંગ્રેજીનું જ્ઞાાન ચકાસવા માટે ૮,૫૦૦ કરતા પણ વધુ સંસ્થાઓ તેનો માપદંડ તરીકે ઉપયોગ કરે છે. ટોફેલ એ અંગ્રેજી ભાષા માટે વિશ્વભરમાં સૌથી વધારે સ્વીકૃતિ ધરાવતી કસોટી છે. અંગ્રેજીના ઉપયોગ અને સમજણની ક્ષમતાને આ કસોટીમાં માપવામાં આવે છે. આ કસોટીમાં પરીક્ષા આપનાર અંગ્રેજી સાંભળવા, બોલવા, વાંચવા, બોલવા અને લખવામાં કેટલી સજ્જતા ધરાવે છે તેનો ક્યાસ કાઢવામાં આવે છે.

Friday, April 20, 2012

Distance PhD bar off


UGC lifts ban on Distance PhDs, MPhil courses?? 

The University Grants Commission (UGC) has lifted the two -year-old ban on distance MPhil and PhD courses. The move comes after widespread protests by various universities. Many Open Learning Universities like IGNOU were protesting the ban on the ground that their respective laws, passed by Parliament or legislatures, allowed them to offer such courses.
UGC held a meeting on the issue last month, deciding to lift the ban. “An open university may be permitted to conduct MPhil/PhD programmes through distant education mode subject to condition that it does so strictly as per the provisions of the UGC Regulations,” said the minutes of the meeting.
Speaking on the development, IGNOU vice-chancellor Rajasekharan Pillai said, “We will follow the rules but our regulations are already stricter than those of the UGC.” 
Although, UGC has lifted the ban but it has put another condition for Phd — the principal guide should be from the open university. The UGC had clamped the bar by notifying a rule — the Minimum Standards and Procedure for Awards of MPhil/PhD Degree Regulation — in 2009 saying research courses in the distant mode were of poor quality. 
The regulations had put a question mark on the future of nearly 10,000 students pursuing such courses across the country.“There should not be any blanket ban on MPhil or PhD in distance mode. If institutions meet the required quality parameters, they should be allowed to offer such courses,” said academic M. Madhava Menon, who has been asked by the HRD ministry to draft a policy on distance education. He said he would submit his report next month.
Inadequate infrastructure of many open universities is also a concern for carrying out research work.
A UGC official said the commission’s regulations were silent on the facilities, and a panel headed by academic S.P. Thyagrajan had been set up to suggest the requirements. “We will meet on September 15 to lay the guidelines,” Thyagrajan said.
[Source: The Telegraph]


Read more: http://www.lislinks.com#ixzz1sdmzbeiu

Wednesday, March 14, 2012

BHABHA ATOMIC RESEARCH CENTRE : ONE YEAR POST-M.Sc. DIPLOMA COURSE IN RADIOLOGICAL PHYSICS (Dip.R.P.)

BHABHA ATOMIC RESEARCH CENTRE invites application for DIPLOMA COURSE IN RADIOLOGICAL PHYSICS (Dip.R.P.). Interested candidates may send applications latest by April 20, 2012.
Name of  Course : DIPLOMA COURSE IN RADIOLOGICAL PHYSICS (Dip.R.P.)
No of Vacancy : 30
Edu.Qua. : The basic qualification for applying to this course is M.Sc., (Phys.). The candidates should have scored minimum of 60% marks (aggregate) in both B.Sc. (Phys.) and M.Sc. (Phys.). In case of grade system, grade to percentage of marks conversion scheme obtained from University should be submitted along with the application. Those who await the final results of M.Sc. (Phys.) can also apply. Such candidates when selected should submit their final mark sheet by October 30, 2012. In addition to the above qualification, the sponsored candidates should have at least one-year working experience in a Radiotherapy Centre in India. These sponsored candidates should also submit a documentary evidence of availing personnel monitoring services from BARC.
Applications complete in all respect should be sent to the Dy. ESTABLISHMENT OFFICER (R-II), BHABHA ATOMIC RESEARCH CENTRE, TROMBAY, MUMBAI - 400 085, so as to reach not later than April 20, 2012.
Read Ad. in Gujarati
Official Ad. : http://www.barc.gov.in/recruitment/vacancy104.pdf
Official Website : http://www.barc.ernet.in/ 

Monday, February 6, 2012

The 10 Most Educated Countries in the World


In the past 50 years, college graduation rates in developed countries have increased nearly 200%, according to Education at a Glance 2011, a recently published report by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). The report shows that while education has improved across the board, it has not improved evenly, with some countries enjoying much greater rates of educational attainment than others. Based on the report, 24/7 Wall St. identified the 10 developed countries with the most educated populations.

The countries with the most highly educated citizens are also some of the wealthiest in the world. The United States, Japan and Canada are on our list and also have among the largest GDPs. Norway and Australia, also featured, have the second and sixth-highest GDPs per capita, respectively. All these countries aggressively invest in education.

The countries that invest the most in education have the most-educated people. All of the best-educated countries, except for the UK, fall within the top 15 OECD countries for greatest spending on tertiary ” that is, college or college-equivalent ” spending as a percentage of GDP. The U.S. spends the second most and Canada spends the fourth most.

Interestingly, public expenditure on educational institutions relative to private spending by these countries is small compared with other countries in the OECD. While the majority of education is still funded with public money, eight of the countries on our list rely the least on public funding as a percentage of total education spending.


The countries included here have had educated populations for a long time. While they have steadily increased the percentages of their populations with postsecondary educations, the increases are modest compared to developing countries. The U.S., Canada and Japan have had tertiary educational attainment above 30% since at least 1997. Poland, a recently developed country that is not on our list, had a tertiary educational rate of 10% in 1997. As of 2009, that rate had grown to 21%.

These are the 10 most educated countries in the world.

10. Finland
> Pct. population with postsecondary education: 37%
> Avg. annual growth rate (1999  2009): 1.8% (3rd lowest)
> GDP per capita: $36,585 (14th highest)
> Pop. change (2000  2009): 3.15% (10th lowest)

Finland is a small country relative to the other OECD members. The share of its adult population with some sort of postsecondary education, however, is rather large. This select group is reaching the end of its expansion. From 1999 to 2009, the number of college-educated adults increased only 1.8% annually ” the third-smallest amount among all OECD countries. Finland is also one of only two countries, the other being Korea, in which the fields of social sciences, business and law are not the most popular among students. In Finland, new entrants are most likely to study engineering, manufacturing and construction.

9. Australia
> Pct. population with postsecondary education: 37%
> Avg. annual growth rate (1999  2009): 3.3% (11th lowest)
> GDP per capita: $40,719 (6th highest)
> Pop. change (2000  2009): 14.63% (3rd highest)

Australia™s population grew 14.63% between 2000 and 2009. This is the third-largest increase among OECD countries. Its tertiary-educated adult population is increasing at the much less impressive annual rate of 3.3%. Australia also spends the sixth-least amount in public funds on education as a percentage of all expenditures. The country also draws large numbers of international students.


8. United Kingdom
> Pct. population with postsecondary education: 37%
> Avg. annual growth rate (1999  2009): 4.0% (9th highest)
> GDP per capita: $35,504 (16th highest)
> Pop. change (2000  2009): 3.47% (13th lowest)

Unlike most of the countries with the highest percentage of educated adults, the UK™s educated group increased measurably ” more than 4% between 1999 and 2009. Its entire population only grew 3.5% between 2000 and 2009. One aspect that the UK does share with a number of other countries on this list is relatively low public expenditure on education institutions as a percentage of all educational spending. As of 2008, 69.5% of spending came from public sources ” the fourth-smallest amount among OECD countries.

7. Norway
> Pct. population with postsecondary education: 37%
> Avg. annual growth rate (1999  2009): N/A
> GDP per capita: $56,617 (2nd highest)
> Pop. change (2000  2009): 7.52% (14th highest)

Norway has the third-greatest expenditure on educational institutions as a percentage of GDP, at 7.3%. Roughly 23% of that is spent on tertiary education. In Norway, more than 60% of all tertiary graduates were in a bachelor™s program, well more than the U.S., which is close to the OECD average of 45%. The country is one of the wealthiest in the world. GDP per capita is $56,617, second only to Luxembourg in the OECD.

6. South Korea
> Pct. population with postsecondary education: 39%
> Avg. annual growth rate (1999  2009): 5.3% (5th highest)
> GDP per capita: $29,101 (13th lowest)
> Pop. change (2000  2009): 3.70% (14th lowest)


Korea is another standout country for its recent increase in the percentage of its population that has a tertiary education. Graduates increased 5.3% between 1999 and 2009, the fifth-highest among OECD countries. Like the UK, this rate is greater than the country™s recent population growth. Korea is also one of only two countries ” the other being Finland ” in which the most popular fields of study are not social sciences, business and law. In Korea, new students choose to study education, humanities and arts at the greatest rates. Only 59.6% of expenditures on educational institutions come from public funds ” the second-lowest rate.

5. New Zealand
> Pct. population with postsecondary education: 40%
> Avg. annual growth rate (1999  2009): 3.5% (14th lowest)
> GDP per capita: $29,871 (14th lowest)
> Pop. change (2000  2009): 11.88% (8th largest)

New Zealand is not a particularly wealthy country. GDP per capita is less than $30,000, and is the 14th lowest in the OECD. However, 40% of the population engages in tertiary education, the fifth-highest rate in the world. The country actually has a rapidly growing population, increasing 11.88% between 2000 and 2009. This was the eighth-largest increase in the OECD. Part of the reason for the high rate of tertiary graduates is the high output from secondary schools. More than 90% of residents graduate from secondary school.

4. United States
> Pct. population with postsecondary education: 41%
> Avg. annual growth rate (1999  2009): 1.4% (the lowest)
> GDP per capita: $46,588 (4th highest)
> Pop. change (2000  2009): 8.68% (12th highest)

The U.S. experienced a fairly large growth in population from 2000 to 2009. During the period, the population increased 8.68% ” the 12th highest among OECD countries. Meanwhile, the rate at which the share of the population with a tertiary education is growing has slowed to an annual rate of 1.4% ” the lowest among the 34 OECD countries. Just 71% of funding for educational institutions in the country comes from public funds, placing the U.S. sixth-lowest in this measure. Among OECD countries, the largest share of adults with a tertiary education live in the United States ” 25.8%.

3. Japan
> Pct. population with postsecondary education: 44%
> Avg. annual growth rate (1999  2009): 3.2% (10th lowest)
> GDP per capita: $33,751 (17th lowest)
> Pop. change (2000  2009): 0.46% (6th lowest)

In Japan, 44% of the adult population has some form of tertiary education. The U.S. by comparison has a rate of 41%. Japan™s population increased just 0.46% between 2000 and 2009, the sixth-slowest growth rate in the OECD, and the slowest among our list of 10. Japan is tied with Finland for the third-highest upper-secondary graduation rate in the world, at 95%. It has the third-highest tertiary graduation rate in the world, but only spends the equivalent of 1.5% of GDP on tertiary education ” the 17th lowest rate in the OECD.



2. Israel
> Pct. population with postsecondary education: 45%
> Avg. annual growth rate (1999  2009): N/A
> GDP per capita: $28,596 (12th lowest)
> Pop. change (2000  2009): 19.02% (the highest)

Although there is no data on the percentage of Israeli citizens with postsecondary education dating back to 1999, the numbers going back to 2002 show that growth is slowing dramatically compared to other countries. In fact, in 2006, 46% of adults ages 25 to 64 had a tertiary education. In 2007 this number fell to 44%. Only 78% of funds spent on educational institutions in Israel are public funds. The country is also only one of three ” the other two being Ireland and Sweden ” where expenditure on educational institutions as a proportion of GDP decreased from 2000 to 2008. Israel also had the largest increase in overall population, approximately 19% from 2000 to 2009.

1. Canada
> Pct. population with postsecondary education: 50%
> Avg. annual growth rate (1999  2009): 2.3% (5th lowest)
> GDP per capita: $39,070 (10th highest)
> Pop. change (2000  2009): 9.89% (10th highest)

In Canada, 50% of the adult population has completed tertiary education, easily the highest rate in the OECD. Each year, public and private  expenditure on education amount to 2.5% of GDP, the fourth-highest rate in the world. Tertiary education spending accounts for 41% of total  education spending in the country. In the U.S., the proportion is closer to 37%. In Israel, the rate is 22%. In Canada, nearly 25% of students  have an immigrant background.

 find edu